Eerste steenlegging door Kapitein Ameti
Een mannenhut
Hut in aanbouw
description here

Prachtig houtsnijwerk voor de traditionele museumhutten

In 2016 is een start gemaakt met de bouw van traditionele Saramakaanse hutten op het museumterrein. De inrichting van het terrein zal een goed beeld geven van het traditionele leven van de Saramakaners in het dorp.

De bouw van de traditionele Saramakaanse hutten nadert deze zomer zijn voltooiing. Het houtsnijwerk voor de hutten is bijna klaar. Er is gewerkt met traditionele Saramakaanse motieven; deze vertellen het belangrijke verhaal van de cultuur van de Saramakaners. Als de traditionele hutten klaar zijn, wordt het terrein rondom de hutten ingericht. Er wordt een plantentuin aangelegd, er komt een suikerrietpers en een gebedsplaats. Ook wordt er nog een kleine gangasa (werkhut) gebouwd die laat zien hoe de Saramakaanse vrouw cassave bereidt, en rijst stampt.

De bouw is mogelijk gemaakt door een subsidie van Kansfonds, een bijdrage van de Tyangaa (vriendenkring) van het museum en giften van mensen die het museum een warm hart toedragen.